Onko puun polttaminen ekologista? Ainakin puu on uusiutuva luonnonvara.

Päätin sytyttää tulen olohuoneen uuniin, kun sisällä oli hieman koleaa. Katsoin samalla telkasta jotain hömppäsarjaa kun näytti siltä, että uuni syttyy ihan itsekseen. Tai sitten ei? Havahduin siihen, kun luukkujen välistä tuprusi paksusti savua. Ja sitä tuli paljon lisää, kun hädissäni avasin luukut ja yritin saada tulen syttymään. Ei onnistunut. Alaluukku, joka on tarkoitettu vedon edistämiseen, oli täynnä savua myös. Sanomalehti sammui, palohälytin huusi ja ilma oli ihan harmaa savusta.

Mies pelasti tilanteen. Se kantoi mukanaan jonkun kaasutöhön (en tarkkaan tiedä edes mikä laite se on), puhalteli sillä vähän alaluukkuun tulia ja hetken päästä uuni paloi iloisesti. Minä sain hieman nolona availla ovia ja ikkunoita, mies sanoi vaan, et "on se koettanut minua varoitella, ettei uunit aina kesällä vedä". Meillä haisee vähän savulta vieläkin. Ja minä kai opin taas jotakin.

          763102.jpg

Iltaisin meillä on puutalkoot. Mies sahaa ja minä pinoan. Tässä on muutaman päivän saalista. Yleensä olen ihan maalla, vaikka kaupunki on vain kymmenen kilometrin päässä. Ja perinteisyys nousee maalla tunnetusti korkeammalle kuin kaupungissa: olen pessyt tänään pari mattoa ja suunnittelen mustikkapiirakan leipomista. (Onko se ihan normaalia?)